• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Annapannna

Viktig medlem
Poäng: 102
Blev medlem
17 April 2020
Meddelanden
59
Mottagna reaktioner
26
Poäng
102
Jag ansökte om skuldsanering 31/7 och hade oxå fått en så ruta, samt samma info som dig!

Har du något som ligger hos Kfm? Jag har inte det än, men blir troligtvis så här framöver

Okej skönt att höra att fler har den rutan
Nej har inget hos kronofogden än men blir väl tids nog om det blir avslag.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Enni

Aktiv medlem
Poäng: 6
Blev medlem
6 Oktober 2020
Meddelanden
28
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Tänkte skriva ett snabbt meddelande för er som bara ser mörker i framtiden. Det finns hopp..

Jag har beviljad skuldsanering och för att sammanfatta mitt "case"

- över 1,1 miljon

- allt till spel

- 11 månader sen senaste samlingslån

- 8 mån senaste kreditanvändning (för betala andra lån)

- inte hos KF tidigare på något sätt.

- 3 års skuldsanering istället för 5år (dock är skuldsanering i 5 år men betalperioden endast 3 år) - KF's ord (pga skuldsatt långtid, har småbarn)

- tydlig brytpunkt från spel (2 år spelfri)
- brytpunkt från lån finns, trots relativa nya

Ingen invände. Ca 11 borgenärer.

Hade superbra skuldrådgivare
Hade superbra handläggare på KF som var väldigt förstående och var väldigt delaktig i själva ärendet och allt som behövde kompletteras (dom såg det som mycket positivt)

- jobbar heltid, ca 400k per år inkomst

Fråga på så svarar jag! :)

Lycka till alla!


Varför fick du bara betala i 3år? Får man välja själv på 3 lr 5år?

Frågar, för att jag själv ska ansöka om sanering.
Fick din arbetsgivare veta att du ska ha skuldsanering?
 

HockeyPuck

Kunnig medlem
Poäng: 196
Blev medlem
26 Februari 2020
Meddelanden
159
Mottagna reaktioner
60
Poäng
196
Varför fick du bara betala i 3år? Får man välja själv på 3 lr 5år?

Frågar, för att jag själv ska ansöka om sanering.
Fick din arbetsgivare veta att du ska ha skuldsanering?

Nej man får inte välja om hur länge. Det är något som KF själva väljer att ge i förslaget ditt , 3, 4 , eller 5 år. Pga småbarn och många år skuldsatt ansåg dom det som rimligt att korta ner saneringen.

Arbetsgivaren vet inte något och kommer inte få reda på det heller då man betalar själv till KF(Skusan) varje månad. Jag var inte hos KF innan.
 

p79

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
9 April 2014
Meddelanden
1 341
Mottagna reaktioner
376
Poäng
517
Hej!

Undrar om fler har loggat in på kronofogdens hemsida och sett att det finns en ny ruta där man ska fylla i inkomst och familjeförhållanden osv ? eller är det bara jag som fått den. Stod att de var uppgifter ifall man skulle få löneutmätning.
Jag går och väntar på ett beslut om skuldsanering som borde komma nu i oktober så blev rädd att det har blivit avslag och de ska göra löneutmätning istället. =/

Jag har också den rutan. Har redan löneutmätning och nyss lämnat ny uppgifter till kfm via telefon. Så kanske är nåt nytt bara som kommit.
 

Yahyah

Aktiv medlem
Poäng: 87
Blev medlem
30 September 2020
Meddelanden
23
Mottagna reaktioner
25
Poäng
87
Någon som vet hur vanligt det är att borgenärer (inkasso) lämnar invändningar mot förslaget?

I mitt skuldsaldo ( har fortf inledande) så står det att vissa har återkallat sitt krav. Kan man tolka det som om dom redan gått med på att få pengarna via skuldsaneringen istället?

och slutligen någon som hört om tryggkredit brukar vara jobbiga och sätta sig på tvären?
 

HockeyPuck

Kunnig medlem
Poäng: 196
Blev medlem
26 Februari 2020
Meddelanden
159
Mottagna reaktioner
60
Poäng
196
Någon som vet hur vanligt det är att borgenärer (inkasso) lämnar invändningar mot förslaget?

I mitt skuldsaldo ( har fortf inledande) så står det att vissa har återkallat sitt krav. Kan man tolka det som om dom redan gått med på att få pengarna via skuldsaneringen istället?

och slutligen någon som hört om tryggkredit brukar vara jobbiga och sätta sig på tvären?

Som jag förstått det så har vissa banker som standard att kreditera skulden helt när en person får inledande. Detta syns om man loggar in på respektive sidor. Vissa har stoppat alla fakturor, vissa har "raderat" skulden helt i inväntan på KF's besked.

Borgenärer ska kryssa i fysiskt att dom godkänner förslaget. Många har som standard att aldrig kryssa i det utan bara skicka tillbaka och sen blir det upp till KF.
Jag ringde in när det var 1 vecka kvar för Borgenärer att invända för att höra om någon invänt. Ingen hade gjort det, och hon sa även vilka som kryssat i godkännande direkt. (5 av 11 hade gjort det).

Avida Finans... Dom jag tycker är super jobbiga och var både otrevliga och "hetsiga" på att fortsätta få betalt trots inledande. Dom verkligen dränkte mig i brev å samtal under inledande. Men dom hade ändå kryssat i godkänt när dom fick förslaget.

Med andra ord, nja det är svårt att tolka något öht innan slutgiltiga besked.
 
Senast ändrad:

glappolle

Kunnig medlem
Poäng: 307
Blev medlem
21 Februari 2015
Meddelanden
277
Mottagna reaktioner
101
Poäng
307
Fick ett sms från Slantar idag som jag inte förstår mig på om det är skickat till inkasso eller inte.

"Med detta meddelande underrättas du som låntagare om att rätten att mottaga betalningar med anledning av ditt lån hos Slantar.nu med lånenummer XXXXX, Untie Lending AB organisationsnummer 556999-3958 har överlåtits till Arvato Finance AB. Vid tiden för denna underrättelse uppgår din totala skuld till 30.444,21 kr. Hälsningar Slantar.nu"

Betyder detta att det är skickat till inkasso? Har fått samma precis samma mail från en annan långivare som jag inte kommer ihåg vilka det var. Det mailet fick jag för ca 1 månad sen. Behöver veta om jag ska informera min handläggare om detta
 

HockeyPuck

Kunnig medlem
Poäng: 196
Blev medlem
26 Februari 2020
Meddelanden
159
Mottagna reaktioner
60
Poäng
196
Fick ett sms från Slantar idag som jag inte förstår mig på om det är skickat till inkasso eller inte.

"Med detta meddelande underrättas du som låntagare om att rätten att mottaga betalningar med anledning av ditt lån hos Slantar.nu med lånenummer XXXXX, Untie Lending AB organisationsnummer 556999-3958 har överlåtits till Arvato Finance AB. Vid tiden för denna underrättelse uppgår din totala skuld till 30.444,21 kr. Hälsningar Slantar.nu"

Betyder detta att det är skickat till inkasso? Har fått samma precis samma mail från en annan långivare som jag inte kommer ihåg vilka det var. Det mailet fick jag för ca 1 månad sen. Behöver veta om jag ska informera min handläggare om detta

Alla såna här saker hade jag kollat med handläggaren för att få saker på rätsida.
Dom kommer inte tycka du är jobbig som ringer, tvärtom - du visar att du är "med" i själva utredningen och vill ställa allt till rätta på så smidigt sätt som möjligt. Mitt tips iaf så gjorde jag när det vart frågetecken.
Hade nog med ångest över att få själva saneringen beviljad så allt annat som dök upp som "problem " släckte jag omedelbart.
 

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 667
Mottagna reaktioner
1 695
Poäng
1 177
Fick ett sms från Slantar idag som jag inte förstår mig på om det är skickat till inkasso eller inte.

"Med detta meddelande underrättas du som låntagare om att rätten att mottaga betalningar med anledning av ditt lån hos Slantar.nu med lånenummer XXXXX, Untie Lending AB organisationsnummer 556999-3958 har överlåtits till Arvato Finance AB. Vid tiden för denna underrättelse uppgår din totala skuld till 30.444,21 kr. Hälsningar Slantar.nu"

Betyder detta att det är skickat till inkasso? Har fått samma precis samma mail från en annan långivare som jag inte kommer ihåg vilka det var. Det mailet fick jag för ca 1 månad sen. Behöver veta om jag ska informera min handläggare om detta
Arvato har köpt skulden. Dom som kommer få pengar om du får skuldsanering.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp